Jobbiga kunder i julruschen

Julen är inte enbart en tid för vila och avkoppling. För många innebär julen stress. Inte minst för de butiksanställda när trängseln i julhandeln tätnar. Jäktade kunder på jakt efter sista-minuten-klappar i kombination med låg bemanning på arbetsplatsen skapar ansträngande situationer för de anställda. Resultatet från Arbetsmiljöverkets arbetsmiljöundersökning visar att 45 procent av de butiksanställda någon gång under det senaste året har hamnat i konflikt eller bråk med en kund.

Forskning visar att det finns flera sorters situationer och kundbeteenden som av de anställda uppfattas som besvärliga. Dels handlar det om kunder som inte respekterar kösystem eller väntar på sin tur för att bli hjälpta, som klagar på varor och priser, eller som är nonchalanta och otacksamma. Ännu värre är det med kunder som trakasserar personalen, att anställda utsätts för sexism och rasism är inte ovanligt. Dessutom visar arbetsmiljöundersökningen att 15 procent av de butiksanställda någon gång det senaste året utsatts för våld eller hot om våld. Anställda hamnar också i lägen där de tvingas hantera personer som snattar eller stjäl, situationer som 76 procent av de anställda upplever som obehagliga enligt en undersökning till Handels butiksanställda medlemmar.

Även om möten med besvärliga kunder är vardag för butiksanställda så saknar 70 procent av de anställda utbildning i hur man ska hantera kunder som beter sig illa, visar en studie som forskarna Nicklas Salomonson och Markus Fellesson gjort. Där framkommer också att anställda som har mer inflytande över sitt arbete är bättre på att hantera ansträngande situationer. De pekar även på att anledningen till att konflikter och irritation uppstår beror bland annat på låg bemanning och brist på möjlighet för de anställda att ge tillräckligt god service.

Handels önskelista för en bättre arbetsmiljö för de som jobbar i julhandeln:

  • Ökad bemanning på arbetsplatserna
  • Mer inflytande över arbetet
  • Mer utbildning och bättre rutiner

Slutligen till dig som kund: kom ihåg att de anställda gör sitt bästa för att hinna med, försök därför att ha tålamod när du ger dig ut i julhandeln. Här finns fler tips för dig som vill bidra till en bättre arbetsmiljö för de anställda.

Cecilia Berggren

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s