Så förbättrar vi hälsan inom (e)handeln

Det finns en stark framtidstro inom handeln. Tittar vi specifikt på e-handel finns en positiv utveckling av upplevd lönsamhet och förväntad framtida försäljning. Samtidigt visar en ny rapport från Handels att många e-handelsanställda har hälsoproblem på grund av sin arbetssituation.

I en undersökning uppger 94 procent av e-handelsanställda att de känner sig utmattade och orkeslösa på grund av jobbet. 89 procent upplever någon gång psykosomatiska sjukdomsbesvär kopplade till arbetssituationen. 86 procent lider i någon mån av symtom från fysisk skada. Detta väcker en viktig fråga: Är priset för framgång alltid de anställdas hälsa? Forskning och den nya rapporten visar att svaret på den frågan är nej. Goda arbetsförhållanden betalar sig.

Inom e-handelns snabbt växande företag finns stor förbättringspotential. Många av arbetsmiljöproblemen är kopplade till företagens tillväxt. Handels rapport ger fem recept som både förbättrar arbetssituationen och företagens verksamhet:

  1. Minska personalomsättningen genom att satsa på personalen

Stor personalomsättning hindrar företag från att skapa en stabilitet och en kontinuitet som både förbättrar arbetsmiljön och företagets prestation. Företag kan minska personalomsättning genom att satsa på trygga anställningar och bättre arbetsförhållanden.

  1. Se över organisationsstrukturen

Många företag har för otydliga organisationsstrukturer. Detta skapar en situation där den anställda har svårt att veta vem den ska vända sig till och där frågor kan hamna mellan stolarna. Detta försämrar inte bara arbetsmiljön utan minskar också företagens effektivitet.

  1. Arbeta långsiktigt

I en snabbt föränderlig värld kan det vara svårt att utmejsla långsiktiga strategier, men alla kan bli vinnare på den strävan. Ständiga organisationsförändringar och ständigt nya strategier bidrar till ett negativt arbetsklimat och ökade kostnader. Ett led i att arbeta långsiktigt är att göra investeringar som förbättrar den fysiska arbetsmiljön för anställda.

  1. Rekrytera rätt chefer

En noggrann urvalsprocess som bygger på att hitta lämpliga chefer är en nyckel till att både förbättra arbetssituationen för anställda och att optimera organisationen. Att anställa chefer med rätt erfarenheter, en schyst ledarstil och en förståelse för vad som är rimligt att förvänta sig av de anställda förbättrar organisationen. Strävan att anställda billigt kan bli en förlustaffär i det långa loppet.

  1. Underlätta skapandet av ett gott arbetsklimat

Att anställda uppmuntras till att kommunicera och lära känna varandra är en förutsättning för ett gott arbetsklimat som ökar anställdas motivation och lojalitet med företaget. Med ett gott arbetsklimat skapas förutsättningar för framgång.

Martin Rosenström

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s