Nya åtgärder för att minska handelns negativa miljöpåverkan

För att vara en fortsatt framgångsrik bransch i alla avseenden behöver handeln minska sin negativa miljöpåverkan. Detta är en av branschens främsta utmaningar i stort och smått. Ibland kan det som verka smått utgöra ett betydande miljöproblem. Ett exempel på det är den stora förbrukningen av plastbärkassar.

Svenskar använder 1,3 miljarder plastkassar per år1, varav uppskattningsvis 800 000 miljoner är plastbärkassar från konsumtion2. Idag återfinns endast 38 procent av alla plastförpackningar, inklusive plastpåsar. Mycket av plasten hamnar i havet. Där bryts den ned till små partiklar som skadar djur och natur. Varje år hamnar uppskattningsvis 13 ton skräp i haven, varav merparten är plast. 2050 kan det komma att finnas mer plast än fisk i haven3.

Mot bakgrund av detta aktiveras nu en ny förordning som innebär att handlare behöver ta större ansvar för miljön på området. 4Handlare blir förpliktigade att upplysa om plastbärkassars negativa miljöpåverkan och fördelar med minskad förbrukning. Företagen skall också bokföra förbrukningen av kassar för rapport till Naturvårdsverket som bevakar utvecklingen.

Ytterligare åtgärder utvärderas. Naturvårdsverket har exempelvis presenterat en rapport som föreslår ett minimipris på plastbärkassar om 5 kronor5, samtidigt som en undersökning visat att det finns ett folkligt stöd för höjda priser 6.

Högre priser för plastkassar skulle sannolikt leda till minskad förbrukning. Minskad förbrukning måste i dagsläget vara målet eftersom att det saknas ett perfekt substitut till plastbärkassen. Det är lätt att tro att plastkassar är det sämsta alternativet, men en papperskasse behöver återanvändas 3 gånger för att komma ned i samma miljöpåverkan som plastkassen, medan en bomullskasse behöver återanvändas hela 130 gånger7.

Medan ytterligare reglering ses över är det positivt att se handlare vidta åtgärder för att arbeta proaktivt. Flera exempel kan nämnas:

-Hemköp prövar just nu ut ett pantsystem8.

-Indiska är på väg att införa ett system för utlåning9.

-H&M, Lindex och Kappahl börjar ta betalt för kassar från och med 1 juni och lanserar en gemensam kampanj, ”One Bag Habit”10.

Mycket mer behöver göras för att minska handelns miljöpåverkan, men det är positivt att se initiativ som verkar i rätt riktning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s