Är bilden av USAs butiksdöd en myt?

”Det som händer i handeln i USA kommer att hända i Sverige några år senare.” Detta är en fras som alla som jobbar med att analysera handelsbranschens strukturomvandling känner till. Och den är oftast sann. Stora teknologiska och organisatoriska språng har kommit tidigare i USA, exempelvis självbetjäning, externhandel och stora köpcentrum.

Ett fenomen som det talats om en tid är den amerikanska butiksdöden. Bilden av hur ett stort antal butiker stänger, att varuhusen är i kris och att branschen håller på att stagnera har varit ett tema i affärstidningar i USA.

Men i en ny amerikansk studie från IHL, Debunking the Retail Apocalypse (Sanningen om detaljhandelns undergång), visas en helt motsatt bild av butiksdöden. När man räknar såväl butiker som läggs ned som butiker som öppnar så visar det sig att antalet fysiska butiker faktiskt ökar. Undersökningen är upplagd så att 1 804 kedjeföretag som har fler än 50 butiker har granskats. Det visar sig att drygt 10 000 butiker har lagts ned i dessa stora kedjeföretag under de första månaderna 2017. Men samtidigt har det öppnats drygt 14 000 butiker. Det innebär att det netto tillkommit 4 000 butiker.

I studien bryts det också ned på 10 delbranscher. Och det visar sig att i ingen av dessa delbranscher har antalet fysiska butiker minskat. I såväl dagligvaruhandel som i fackhandel finns en kraftig ökning, och inte ens de hotade varuhusen noterar någon minskning.

”Trots att rapportering om ”detaljhandeln apokalyps” fortsatt dominerar mediebilden av branschen så visar data och fakta en helt annan berättelse, om en bransch i förändring men som fortsatt växer, ” skriver Mark Matthews på NRF (USAs motsvarighet till Svensk Handel) med anledning av rapporten.

Studien ger lite perspektiv på hur vi kan se på handelns strukturomvandling i Sverige. Ett sådant är att nedläggningar av butiker sker i en strukturomvandling men att vi också ska bli bättre på att analysera nyöppnade butiker. Ett annat perspektiv är mer övergripande. Kan det vara så att handelns och e-handelns övergång till multikanaler och vidare till omnikanaler (snarare än butiksdöd) kan synas i statistiken? Det kanske är för tidigt att säga. Men rapporter från Handels utredningsgrupp har tidigare pekat på att en sådan utveckling med en parallell tillväxt av e-handel och fysiska butiker är en konkurrensfördel för handelsföretag.

Stefan Carlén

2 reaktioner till “Är bilden av USAs butiksdöd en myt?”

  1. Forskning i all ära…fysiska butiker stängs ner överallt…kunder väljer att använda e-handel framför att besöka fysiska butiker…många gånger besöker kunder en butik, för att sedan gå hem och använda sig av e-handel…siffror talar sitt tydliga språk…allt fler företag öppnar upp för e-handel…det är i ropet just nu. Någonstans tror jag dock att människor till viss del kommer att söka sig till fysiskt öppnade butiker med fysiskt bemötande…även om det kommer att minskas med tanke på den ungdomliga och tekniska utvecklingen i världen. Det jag menar är att jag inte tror på att alla butiker med fysisk kontakt med omvärlden kommer att försvinna. Kanske för ett tag när det är nymodigt…men inte för alltid. Den fysiska och sociala samvaron i samhället är allt för viktig för att bara stoppas in i Pandoras ask 😉 Kanske detta bara är ett önsketänkande från min sida…vad händer med oss om vi endast vill ha kontakt med omvärlden via eeeee?

    Gilla

    1. Hej Annica, tack för kommentaren. Vi är nog helt överens om att e-handel kommer växa. Vi beräknar från 7 procent till 20 procent 2025. Det som är intressant är dock att det sker parallellt med att fysisk handel också växer, vilket var ett spår jag hade med inlägget. Det fenomen som du beskriver, att man kollar i butik och sedan köper på nätet kallas showrooming. Det är dock så att det ännu mer vanligt med det motsatta, att man kollar på nätet och sedan köper i butiken, så kallad webrooming. /Stefan

      Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s