Fackets medverkan behövs för att få starkare svensk e-handel

Kan svenska företag stå sig i konkurrensen när möjligheterna till att bedriva e-handel över landsgränserna ökar? En ny rapport från Handels som släpptes tidigare i veckan ger hopp till svenska handlare och dess anställda. Rapporten visar att utvecklingen mot ökad e-handelskonsumtion från utlandet har mattats av. En prognos slår fast att e-handeln från utlandet kan förväntas uppgå till mellan 30 och 60 miljarder år 2025, att jämföra med tidigare prognosvärde på 35-85 miljarder. En sådan utveckling är en välkommen nyhet för svensk e-handel. Det finns då potential till en ökning av den totala årliga e-handelsförsäljningen för inhemska företag på över 100 miljarder. Ökningen skulle innebära att den svenska e-handelsförsäljningen mer än fördubblas till år 2025.

För svenska handlare ger prognosen anledning till optimism. För handelsanställda visar resultaten att det finns gott hopp om arbetstillfällen inom e-handeln. För facket är det viktigt att ta tillvara de anställdas intressen i denna växande bransch.

Den relativt positiva utveckling som rapporten beskriver kan dock inte tas för given. Det krävs att svenska handlare drar nytta av sina potentiella konkurrensfördelar. Särskilt viktigt blir det om stora internationella aktörer som Amazon äntrar den svenska marknaden, vilket måste ses som troligt. Rapporten ger en rad tips om vad handlare kan göra för att öka sin konkurrenskraft:

  • Skapa värden bortom pris
  • Skapa synergieffekter mellan digital och fysisk handel
  • Satsa på personalen
  • Utveckla genomtänkta digitala strategier
  • Hitta nya marknader och nischmarknader
  • Optimera logistiken
  • Förbättra databearbetningen

Det är väsentligt att investera i personalen och att se de anställda som en resurs. Att satsa på att ge personalen kompetens för att klara av de förändringar som digitalisering innebär är avgörande för företagens framtida konkurrenskraft.

Men det är också av största vikt för svenska företag att dra nytta av möjligheten att öka sin försäljning utomlands. På detta område finns en enorm potential som Handels nya rapport visar på. I dagsläget är nivån på svenska handlares utlandsförsäljning lägre än den svensk e-handelskonsumtion från utlandet. E-handelsexporten uppgår till mellan 4-8 miljarder, medan e-handelsimporten uppgår till cirka 13 miljarder. Svenska e-handlares försäljning är dessutom i stor utsträckning begränsad till Norden, vilket innebär att det finns många nya marknader att etablera sig på.

Utifrån rapportens resultat kan det övergripande konstateras att den svenska handelssektorn kan gå en ljus framtid till mötes även då e-handeln går över landsgränserna, men det kräver en kraftsamling inom branschen med facket som en stark röst.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s