Tänk till innan du tar en påse – och använd den många gånger

Hur vi använder plast är en av handelns mest brännande miljöfrågor. Inte minst plastpåsen vi tar hem varorna i från butiken har varit i blickfånget.

För ett par år sedan fick butikerna ett större ansvar för att bidra till en minskad förbrukning av plastbärkassar. Bland annat ska de rapportera hur många kassar som går till kunderna. Sedan dess tar nästan alla butiker betalt för sina plastpåsar. Detta har lett till att förbrukningen av dem minskat markant. Under 2018 minskade förbrukningen av plastbärkassar från 114 till 102 per person. Med samma minskningstakt landar antalet 2019 strax över 90. Det är en klar förbättring, men summan ligger högt över de 40 plastkassar per person som Sverige behöver komma ned i till 2025 för att leva upp till krav som satts av EU.

Budgetpropositionen för nästa år innehåller därför en skatt på plastbärkassar. För den typiska plastbärkassen som vi finner i butik kommer skatten att ligga på tre kronor per kasse. För konsumenten betyder det att plastkassen kan komma att kosta mellan sex och sju kronor.

Reformen har tveklöst ett viktigt signalvärde och markerar tydligt att plastanvändningen kopplat till handeln behöver minska. Handelns plastanvändning är dock ett betydligt mer komplext område än vad som ofta framgår av den offentliga debatten. Mycket fokus i debatten har legat på de 13 miljoner ton plast som varje år hamnar i havet och risken att det 2050 kan komma att finnas mer plast än fisk, vilket avsevärt skulle störa ekosystem och skapa ohälsa.

Forskningsstudier tyder visserligen på att förekomsten av plastpåsar i närliggande hav minskar. Men problemen som finns med plastanvändning är många fler. Utvinning av råvaror och själva produktionsprocessen är stora miljöbovar. Vad gäller plastbärkassar är ett grundläggande problem också att uppskattningsvis 90 % av konsumenter använder plastbärkassarna som soppåsar. Detta är en bidragande orsak till att en mycket liten andel av plasten kopplat till konsumtion återvinns till nya produkter. Det totala plastavfallet i Sverige uppgick 2017 till 1,6 miljoner ton, vilket är en ökning med 300 000 ton sedan 2012. Endast cirka 130 000 ton av detta avfall går till återvinning in i nya produkter (12%).

En åtgärd som företag kan göra är således att använda material i plastbärkassar som underlättar återvinning in i nya produkter, men det finns mycket mer att göra. En första nödvändig åtgärd för företagen är att sätta en ännu högre standard när det gäller att informera kunder. Det handlar bland annat om att upplysa om vikten av att återanvända kassar och att köpa tunna påsar på rulle som avfallspåsar. Det är också viktigt att alltid erbjuda miljöbärkassar tillverkade av förnybar råvara och slitstarka kassar gjorda av material som maximerar möjligheten att använda kassar många gånger. Återanvändandet är nämligen det mest centrala och det gör att en kasse tillverkad i plast inte behöver vara ett jämförelsevis dåligt alternativ.

Forskning har visat att papperskassar kan behöva återanvändas upp till tre gånger för att komma ned i samma klimatpåverkan som en plastbärkasse. Motsvarande siffra för en bomullskasse uppges ofta vara mellan 130 och 400 gånger, vilket innebär att den som köper tygkassar för att spara på miljön bör reflektera noga över hur den används.

Dessa siffor är tumregler och i slutändan beror jämförelsen på var kassen produceras, produktionsprocesser och materialanvändning. Särskilt inom sällanköpshandeln förekommer bärkassar i tjockt material, ofta med stora tryck på. Genom tjockleken går det åt mer plast och trycket på kassarna är ofta förenat med utsläpp av giftiga substanser. Att minska mängden plast och tänka på vilka tryck man sätter på kassar är därmed ytterligare förbättringsområden för många företag.

Sammanfattningsvis finns det mycket som företag kan göra för att bidra till minskad negativ miljöpåverkan av bärkassar. Det är en skyldighet sett ur ett klimatperspektiv, men också en skyldighet mot de handelsanställda. De måste kunna känna att de arbetar i en bransch som tydligt strävar mot en minskad miljö- och klimatpåverkan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s